Date

פנימייה טיפולית – לא מוותרים על אף אחד

פנימייה טיפולית זו מסגרת עוטפת וחמה שמטרתה לקדם את החניכים, ולהביאם לניהול אורח חיים תקין ואידיאלי עבורם. החניכים שמגיעים לפנימייה כזו מגוונים ובעלי צרכים שונים. כל חניך מקבל את הטיפולים והיחס שמתאימים לו על ידי צוות מגוון ומוכשר.

פנימיה טיפולית לילדים ונוער משמשת כפתרון עבור אלו החווים קשיים שונים, ללא קבלת פתרונות במסגרות רגילות. פנימייה זו היא מסגרת חוץ ביתית, בה החניכים יכולים לקבל טיפולים המותאמים לצרכים שלהם. פנימייה טיפולית זו בעצם "ההזדמנות האחרונה" של אותו חניך – לפני שהוא מגיע לפנימייה הוא מוגדר כנוער בסיכון. אותו סיכון הוא מנשירה ממערכת החינוך ונפילה בין הכיסאות, מסיבות שנפרט בהמשך. פנימייה טיפולית לוקחת את מירב הפוטנציאל של כל נער וילד ודואגת שהוא ימומש ככל הניתן. בצורה זו ניתן יהיה לפעול לכך שכל חניך יתפתח בצורה מיטיבה, יקבל עתיד מתוקן ככל האפשר, וחיים אידיאלים.

אוכלוסיות המגיעות לפנימייה טיפולית

פנימייה טיפולית עשויה לכלול סוגים שונים של אוכלוסיות, ביניהם;

  • בעלי קשיים חברתיים – ישנם ילדים ונוער שלא מצליחים להשתלב מבחינה חברתית במסגרות הרגילות של משרד החינוך, כיוון שהם זקוקים להכוונה מיוחדת. הכוונה ותמיכה כזו הם יכולים לקבל במסגרת של פנימיה טיפולית לילדים ונוער. ילדים אלו עשויים להיות בעלי יכולות לימודיות תקינות ואף גבוהות אך הקשיים החברתיים מעיבים על כלל התפקוד שלהם.
  • נוער קצה – מדובר בנערים בעלי קשיי התנהגות קשים במיוחד, המהווים סכנה לעצמם או לסביבה שלהם. הם המגיעים לפנימייה שהיא דיור נתמך, כחלופה לאשפוז, במטרה למנוע אותו. המסגרת שמקבלת אותם זו פנימייה טיפולית פוסט אשפוזית.
  • בעלי קשיים נפשיים ורגשיים – ילדים ונערים רבים סוחבים עימם קשיים שקופים בתחום הנפש והרגש. לעיתים מדובר בתוצאה של הפרעה נפשית, במקרה כזה מפנים גם אותם למסגרת של פנימייה טיפולית פוסט אשפוזית, כדי לא לאשפז. אך לעיתים מדובר בחניכים עם קשיים שאינם מצריכים אשפוז והם מגיעים אל פנימייה טיפולית, על מנת לקבל טיפולים רגשיים ומעטפת חמה ומקדמת.
  • לקויי למידה – לעיתים ילדים ונוער בעליי לקויות למידה אינם זקוקים למסגרת של פנימייה טיפולית, אלא מספיקה להם עזרה והתאמות במסגרת הלימודית שלהם. אך ישנם מצבים בהם הליקויים חמורים או מלווים בקשיים נוספים כך שפנימייה כזו היא הפתרון האידיאלי עבורם.
  • בעלי מעגל תמך לקוי – אוכלוסייה נוספת המגיעה אל פנימייה טיפולית, נפלטה מהבית שאינו מהווה אזור גדילה ראוי. הסיבות מגוונות; קשיים כלכליים, אלימות מסוג כלשהו, אי כשירות הורית ועוד.

אנשי הצוות של פנימייה טיפולית

פנימייה טיפולית לנוער וילדים צעירים יותר זו מסגרת שיש בה צוות מגוון, זמין ואיכותי. אנשי הצוות בפנימייה הם אלו שמספקים את המעטפת החמה עבור החניכים. לכן הם צריכים להיות אנשים טובים, עם לב פתוח ועם יכולות בין-אישיות גבוהות למדיי. אנשי הצוות ככלל הם שליחים, המעניקים לחניכים הזדמנות שנייה לחיים טובים.

צוות הפנימייה אינו זהה במדויק בכל הפנימיות, אך הוא בדרך כלל כולל; אנשי הנהלה, צוות פרא-רפואי כמו ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת, פסיכולוג/ית, פסיכיאטר/ית (בעיקר אצל פנימיות טיפוליות פוסט אשפוזיות או הוסטלים לנפגעי נפש), עובדים סוציאליים, תרפיסטים, מדריכים, מתנדבים וכן צוות טכני ותחזוקה.

כדי שאנשי הצוות יוכלו לטפל בחניכים בצורה הטובה ביותר, הם אמורים לעבור בעצמם הכשרה והדרכות שוטפות במהלך השנה – באשר לתפקוד המקצועי שלהם וכן הרגשי שלהם. כמו כן, פעמים רבות הצוות עצמו מקבל תמיכה כיוון שמדובר בעבודה מאתגרת.

אמנם פנימייה, אך מה לגבי ההורים?

נכון, פנימיה לילדים ונוער זו מסגרת אינטנסיבית המשמשת כחלופה להימצאות בבית ההורים. עם זאת, חשוב מאוד שהילד יישאר בקשר שוטף עם הוריו כל עוד ניתן. כחלק מסל הטיפולים והתמיכה שהחניך מקבל, גם הקשר המשפחתי זוכה להתייחסות. המטרה היא שמידת האפשר, בסופו של דבר החניך יוכל לעזוב את הפנימייה ולחזור לבית הוריו.

מה כלול במעטפת של פנימייה טיפולית?

פנימיות טיפוליות שונות, בעלות תכנים חינוכיים ורגשיים, אך שונים. ביניהם;

  • לימודים עיוניים – ראשית, בבסיסה של כל פנימיה טיפולית לילדים ונוער, ישנם לימודים השואפים למקסימום זכאות לבגרות. חניכים מסוימים מצליחים לקבל תעודת בגרות, ואחרים לוקחים חלק במסלול לימודי שיהווה בסיס להמשך, אך ללא תעודת בגרות.
  • סדנאות ומגמות מקצועיות – בנוסף ללימודים הסטנדרטיים, כדי להקל על התלמידים – בעיקר אלו שמתקשים לימודית ו/או קוגניטיבית, ישנה אופציה ללמוד תחום מקצועי יותר. לדוגמא ספרות, נגרות, מכונאות ועוד. מטרת הלימודים הללו היא שהחניכים יצאו מהפנימייה עם הסמכה למקצוע ומסלול מכוונן.
  • חוגי העשרה – פנימיות טיפוליות מספקות חוגים שמטרתם לפתח את תחומי העניין של החניכים, להשתתף בפעילות משמעותית ולהעלות את רמת שביעות הרצון שלהם. אין בחוגים אלו מטרה של התמקצעות, אלא התנסות ברמה כזו או אחרת.
  • מפגשי הדרכה – כאמור, חלק ניכר מצוות הפנימייה כולל מדריכים ומתנדבים. אלו מלווים את החניכים מקרוב ומספקים להם מפגשים קבוצתיים ופרטניים. במפגשים אלו לחניכים יש פלטפורמה מובנית ליצירת קשרים עם חניכים אחרים, וכן יכולת להתבטא בנושאים שונים.
  • טיפולים פרטניים – בפן הטיפולי, לכל חניך יש תוכנית טיפולית מותאמת אישית, על פיה החניכים מגיעים לטיפולים קבועים מספר פעמים בשבוע. הטיפולים עשויים להיות רגשיים, תפקודיים ושיקומיים.

לסיכום

פנימייה טיפולית לנוער וילדים צעירים, בדומה למסגרת כפר נוער בסיכון, זו מסגרת עבור ילדים ונוער בסיכון המצויים בסיכון לנשירה, לאחר שלא הצליחו לתפקד כראוי במסגרת חינוכית רגילה. הפנימייה הטיפולית, מספקת עבורם שילוב של חיבוק חם, אמונה וכלים לשיקום. החניכים מוקפים בצוות מסור שתפקידו לגרום לכך לקרות.