בשנים האחרונות החלה התפתחות משמעותית בתחום עבודה בחינוך מיוחד, וזאת לאור העלייה בביקוש בתחום. החברה הישראלית למדה להכיל ולקבל ילדים עם קשיים שונים ואף לשלב אותם בחברה ולהתאים להם מסגרת חינוכית. כיום מוצעות מגוון מסגרות לשילוב ילדי החינוך המיוחד בבתי הספר- החל בכיתות קטנות ועד סייעת צמודה בכיתה רגילה. כל תלמיד הוא שונה למסגרת המתאימה לו ביותר- ולכן דרושים אנשים שיעזרו לו למצוא את מקומו.
עבודה בחינוך: כל אחד הוא עולם ומלואו
עבודה בחינוך מיוחד היא אתגר בפני עצמו משום שהיא מזמנת שילוב נדיר בין קושי תודעתי ומנטלי ובין חוסן פנימי. כל אחד מאיתנו הוא עולם בפני עצמו, עולם שלם עם רצונות, מחשבות שאיפות וחלומות. אנו מאמינים שלכל ילד וילדה מגיעה הזדמנות שווה לחלום, ליצור, להיות נוכח ושיהיו שם בשבילם. מתוך פרספקטיבה זו אנו ניגשים למלאכה, בידיעה שכל אדם הוא מיוחד, ולכל אחד צורך שונה. חשוב לדעת כי ישנן פנימיות למגוון גילאים שונים: פנימיה לילדים בני 10, פנימייה לבני נוער ואף פנימייה למבוגרים. אנו מטפלים בכל אדם הנמצא במצוקה.
מוזמנים להגיש מועמדות בצירוף קו"ח באמצעות הטופס
עבודה בחינוך שמה דגש על התאמת המסגרת לתלמיד, ובהחלט בחינוך המיוחד יש שלל יתרונות. אם בכיתה סטנדרטית היום ישנם 40-30 תלמידים בכיתה, בכיתות החינוך המיוחד מספר התלמידים נחתך בחצי. הסיבה לכך היא שכל תלמיד צריך יחס אישי, התקדמות מתונה והרבה תשומת לב. רצוי שתלמידי החינוך המיוחד ימצאו בסביבה תומכת, בדומה לנפגעי נפש הזקוקים להימצאות קהילה תומכת לנפגעי נפש בכל שלב. כמו כן, תלמידי החינוך המיוחד זקוקים למורים רגישים ששמים לב לפרטים הקטנים, ולכן בשביל עבודה זו צריך אנשים יצירתיים, סקרנים, רגישים שרוצים לחקור ולגלות ביחד עם הילדים, מעבר ללמידה הסטנדרטית מול הספרים.
התלמיד לחינוך מיוחד מקבל הכשרה מעשית בשטח, חווה את הדברים בעצמו, ולא רק דרך הספרים ומרצים בכיתה. הוא נפגש בקשר בלתי אמצעי עם הילד, ולומד על בשרו את העבודה, כך שכאשר יסיים תואר ויקבל תעודה, יהיו מאחוריו שנים של ניסיון, ותק, ולמידה מעשית. דבר זה נחוץ מאין כמותו כאשר מדובר בחינוך מיוחד.
עבודה בחינוך מיוחד משתלמת
עבודה בחינוך אמנם קשה ומאתגרת, אך שכרה בצידה. כל מי שמתעסק בבני נוער מכיר שקיים אתגר, אך עוד יותר מבין שקיים סיפוק מההצלחות הקטנות-גדולות, וקיימת משמעות רבה לעבודה והאחריות הגדולה על הכתפיים. מדובר בתפקיד שמעצב חיים של ילדים ובני הנוער ולעתים אף משנה את חייהם, ולכן עבודה עם נוער בסיכון היא מאוד משמעותית.
כפי שכבר צוין, תפקיד עבודה בחינוך דורש חוסן נפשי משום שהתוצאות אינן מופיעות לאחר יום אחד, אלא זו השקעה לטווח רחוק, שמתגלה לעין טיפין טיפין. רק בעלי סבלנות ואורך רוח ידעו להסתכל על העבודה בפרספקטיבה של זמן, ולראות כיצד השפיעו וכיצד הם היו בעלי תפקיד משמעותי בחיי התלמיד. לכן, עבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים היא משתלמת ביותר.
למה דווקא תלמידים הלומדים חינוך?
בתחום זה דרושים סטודנטים לחינוך לרוב. הסיבה לכך היא כי רק מי שמתעסק בחינוך רוצה עבודה בחינוך, ולומד אותו בצורה מעמיקה באקדמיה, יכול להביא איתו ידע ופרקטיקה, ולהבין טוב יותר את הנפשות הפועלות. רק אנשים אלה יוכלו להתאזר בסבלנות ולהמתין עד אשר התוצאות יעלו לפני השטח, גם אם הן נראות חסרות חשיבות כלפי חוץ, מי שעמל לחנך ולהשפיע לטובה, מבין את גודל השינוי, יותר ממי שלא למד.
עבודה בחינוך מיוחד מדגישה צורך בפנייה האישית, הבלתי פורמלית, היצירתית של כל מחנך ומחנך. לא דומה אינטרקציה בין-אישית אחת לשניה. כל אחד מביא למערכת יחסים סל שונה של מחשבות, פתרונות ודרכי פעולה. החינוך המיוחד נותן לכל אדם גישה כמעט חופשית לתקשורת פתוחה, ישירה שיוצאת מהלב ונכנסת אל הלב. על המחנך מוטלת החובה להבין את נפשו של המתחנך, ולנסות כמה שיותר לדבר בשפתו, כך שהמחנך מביא את עברו וניסיונו כדי למצוא 'תדר' איתו הוא והמתחנך יתקשרו בצורה הכי מיטיבה.
דרושים אנשים עם רצון לשנות, להשפיע, לעצב ולהיות אוזן קשבת.